Zbilansowana dieta

0
76

W dobrze zbilansowanej diecie można bez problemu uwzględnić również swoje ulubione przekąski. Należy jednak zrobić to w bardzo rozsądny sposób. Przy planowaniu każdego jadłospisu punktem wyjścia jest określenie ogólnej puli kalorii. Ustala się ją na podstawie dziennego zapotrzebowania organizmu skorygowanego w zależności od tego jaki efekt chce się uzyskać. Jednak przyjmuje się, że rozbieżności powinny wynosić maksymalnie około dwieście kalorii. Szczególnie jeśli chodzi o odchudzanie. Zbyt duży deficyt mógłby przynieść przeciwne rezultaty i zahamować proces spalania tkanki tłuszczowej, która jest nagromadzona w ciele. Z tego powodu niezbędne jest świadome ustalanie składu diety i planowanie wszystkiego z wyprzedzeniem. Daje to pełną kontrolę nad tym jak pokarm wpływ na pracę organizmu. Na bazie ustalonej kaloryczności na cały dzień warto dokonać podziału na poszczególne makroskładniki. Ich ilości w ciągu dnia nie mogą być przypadkowe.

Odpowiednie proporcje w diecie

Bardzo ważne jest żeby zachować odpowiednie proporcje. Dopiero wtedy można stwierdzić, że dieta jest pełnowartościowa. Węglowodany są podstawowym źródłem energii. Są bardzo szybko trawione i wykorzystywane w ciele. Z tego powodu powinny dominować w jadłospisie. Najwięcej ich można znaleźć w produktach zbożowych, owocach oraz warzywach. Kolejnym istotnym makroskładników są białka. Pełnią rolę budulcową i umożliwiają regenerację tkanek. Z tego powodu sportowcy mają na nie wyższe zapotrzebowanie. Bez aminokwasów niemożliwe byłoby rozbudowanie mięśni. Tłuszcze są bardzo często pomijane, a nawet ograniczane w diecie. Jednak jest to ogromnym błędem. Są niezbędne do prawidłowej pracy układu hormonalnego, który ma wpływ na działanie wszystkich organów w ciele. Z tego powodu nie należy decydować się na bardzo restrykcyjne diety, które nie są dobrze zbilansowane. Niedobór tłuszczów mógłby prowadzić do szybkiego pojawienia się licznych dolegliwości, które następnie byłoby bardzo ciężko złagodzić. Z tego powodu nie należy obawiać się żadnego ze składników odżywczych.

Słodkie i zdrowe posiłki?

Kluczowe jedynie jest w jakich ilościach je dostarczamy. Słodkie i zdrowe posiłki mogą nawet bardzo często pojawiać się w diecie. Najważniejsze jest, aby zostały uwzględnione w ogólnej kaloryczności przewidzianej na dany dzień. Warto również zadbać, aby były pełne cennych substancji takich jak witaminy oraz minerały. Skomponowanie pełnowartościowego deseru nie jest wcale trudne. Wystarczy wykorzystywać zdrowy nabiał. W tej roli sprawdzą się szczególnie dobrze jogurty, które zawierają bakterie probiotyczne regulujące pracę jelit.

Dodatkowo warto wykorzystywać również orzechy i nasiona. W ich skład wchodzą liczne kwasy tłuszczowe, które powinny znaleźć się w diecie człowieka. Ilości poszczególnych związków warto kontrolować w obrębie tygodnia. Niewielkie odchylenia w dawkach witamin i minerałów w poszczególnych dniach nie powinny niepokoić. Ciężko jest dostarczyć wszystkie niezbędne związki w kilku posiłkach. Z tego powodu jakiekolwiek wnioski o jakości diety można wyciągnąć analizując dłuższy okres.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here