Czym jest pescowegetarianizm?

Choć o wegetarianizmie mówi się jako o diecie wykluczającej spożywanie nie tylko mięsa, ale również ryb, mamy do czynienia z regułą, od której istnieją pewne wyjątki. Jedną z odmian tej diety jest pescowegetarianizm cieszący się rosnącą popularnością wśród osób przyznających, że w innych okolicznościach nie zdecydowałyby się na dietę wegetariańską. Co kryje się więc pod tą nazwą?

W tym artykule znajdziesz:

  • Charakterystykę tej diety
  • Korzyści płynące z pescowegetarianizmu
  • Wady tego podejścia

Pescowegetarianizm – próba definicji

Dieta pescowegetariańska ciesząca się dziś tak dużą popularnością, przeważnie jest stawiana w jednym szeregu z dietą śródziemnomorską oraz japońską. Trudno o większy zaszczyt, bo mamy przecież do czynienia z tymi, które są powszechnie uważane za najzdrowsze. Bazuje, podobnie jak one, na opieraniu codziennego planu żywieniowego na owocach, orzechach, warzywach i bakaliach, zakłada przy tym, że można uczynić pewien wyjątek w wegetarianizmie na rzecz owoców morza i ryb, rezygnując całkowicie z czerwonego mięsa i drobiu.

Zainteresowanie rybami oraz owocami morza, jakie wykazują pescowegetarianie, nie wynika jedynie z wyjątkowego smaku potraw powstających z udziałem tych składników. Nie bez znaczenia jest przecież również to, że mamy do czynienia z produktami bogatymi zarówno w witaminy, jak i w kwasy omega, a co za tym idzie – wartościowymi dla zdrowego organizmu. Badania naukowe potwierdzają, że dieta roślina wzbogacona o rybie mięso i owoce morza, zmniejsza ryzyko pojawienia się chorób układu krążenia. Coraz odważniej mówi się także o tym, że może być ważnym elementem profilaktyki antynowotworowej.

Pescowegetarianizm – dlaczego warto spróbować?

Choć spożywanie mięsa, samo w sobie, nie jest niczym niewłaściwym, już sama ilość i jakość posiłków mięsnych, jakie jada przeciętny człowiek, pozostawia wiele do życzenia. Organizm, w czasie ich trwania, nie jest zaopatrywany wyłącznie w pożywne białko, które posiada szereg zalet. W kolejnych posiłkach dostarczane są mu również szkodliwe tłuszcze, sól, która w nadmiarze wiąże wodę, a także konserwanty. Należy także liczyć się z tym, że najtańsze mięso jest produkowane masowo i ma bardzo niską jakość.

Pescowegetarianizm pozwala organizmowi odpocząć od szkodliwych substancji, które w sprzedawanym dziś w mięsie znajdują się w coraz większych ilościach. Jest też zaproszeniem do tego, aby zacząć sięgać po wysokiej klasy produkty bez obaw o to, że ich kupowanie będzie obciążeniem dla naszego budżetu. Warto przetestować go choćby przez miesiąc lub dwa, a może się okazać, że nie będziemy już chcieli z niego zrezygnować.

Wady pescowegetarianizmu

Pescowegetarianizm, choć może przynosić korzyści zdrowotne, ma również swoje wady. Spożywanie ryb i owoców morza wiąże się z ryzykiem nadmiernego spożycia rtęci i innych zanieczyszczeń środowiskowych. Dodatkowo, dieta ta może być kosztowna, ponieważ ryby i owoce morza często są droższe niż produkty roślinne. Istnieje również ryzyko niedoboru niektórych składników odżywczych, takich jak żelazo i cynk, co może wystąpić w przypadku diety, która nie zawiera mięsa.

Podsumowanie

Pescowegetarianizm to zrównoważone podejście do żywienia, które łączy cechy diety wegetariańskiej z dodatkiem ryb i owoców morza. Zasady tej diety opierają się na zdrowym podejściu, dzięki czemu ma ona wiele korzyści. Dlatego też coraz więcej osób decyduje się na to podejście do żywienia, starając się optymalizować swoje zdrowie i samopoczucie.

Redakcja obliczaurody.pl